Rwa kulszowa utajona

Rwa kulszowa objawia się silnym bólem promieniującym od pośladka, wzdłuż uda i łydki, aż do stopy. Najczęściej pacjenci szukają pomocy, dopiero kiedy nastąpi silny napad rwy. Jednak u części z nich sygnały ostrzegawcze są odczuwane na długo przed głównym atakiem bólu. Należy wiedzieć jak je rozpoznać, gdyż poprzez podjęte na czas, proste działania można uchronić się od bolesnego napadu rwy kulszowej.

Objawy utajonej rwy kulszowej

Czasem objawy odczuwane są przez miesiące i lata poprzedzające właściwy napad rwy. Najczęściej nasilają się w okresach, kiedy pacjent musi dużo siedzieć oraz ma mało ruchu, szczególnie kiedy zwiększa się w wtedy masa ciała. Objawy zwykle przychodzą i odchodzą, a ich nasilenie nie jest znaczne. Dlatego najczęściej są ignorowane. Są one trudne do zdiagnozowania, nie tylko przez pacjenta, ale czasem też przez terapeutę.  Poniżej opisuję typowe objawy ostrzegawcze rwy kulszowej i co zrobić, aby zapobiec ich przejściu w pełny atak rwy.

Ból pośladka i nogi

Rwa kulszowa wczesne objawy

Ból najczęściej pojawia się w pośladku, tylnej i bocznej części uda oraz w łydce i bocznej części stopy. Jest on odczuwany jako drętwienie, mrowienie lub rwanie. Z reguły nasila się przy siedzeniu. Czasem towarzyszy mu gorsze czucie stopy.

Sztywność mięśni

Mięśnie po jednej stronie stają się sztywniejsze i twardsze. Dotyczy to z reguły mięśni z tyłu uda ( mięśnie kulszowo goleniowe). Również mięśnie po bocznej stronie uda mogą być spięte, czemu czasem towarzyszy ból.

Zapalenia przyczepów ścięgien

Enezopatia w rwie kulszowej

Jeżeli wzmożone napięcie mięśni trwa długo, w okolicy ich przyczepów mogą się wytworzyć zmiany zapalne i zwyrodnieniowe (entezopatie). Może to objawiać się bólem po zewnętrznej i górnej stronie kolana, a także w okolicy biodra.

Zapalenie kaletki krętarza większego kości udowej

Zapalenie kaletki krętarza

Po zewnętrznej stronie biodra, tam gdzie wyczuwalna jest twarda kość dochodzi często do znacznej bolesności. Może to być objawem zapalenia kaletki krętarzowej.

Punkty spustowe

Punkty spustowe w rwie kulszowej

W spiętych mięśniach powstają bolesne w dotyku miejsca, które wyczuwalne są jako grudki, orzeszki, guzy lub zgrubienia. Są to mięśniowo powięziowo punkty spustowe.

Jak uwolnić się wczesnych objawów i zapobiec napadowi rwy?

Wczesne objawy rwy kulszowej są ostrzeżeniem i powinny skłonić do ratowania zagrożonego kręgosłupa. Odpowiednie działania mogą w prosty sposób zapobiec rozwojowi bolesnej choroby.

Wizyta u specjalisty

W przypadku częstych i niepokojących objawów należy skonsultować się z doświadczonym lekarzem. W zależności od wyników badania lekarskiego może on zlecić dodatkowe badania, takie jak rezonans magnetyczny, bądź jedynie odpowiednie ćwiczenia i zmianę stylu życia.

Wzmacnianie mięśni brzucha

Silne mięśnie brzucha pomagają kręgosłupowi w dźwiganiu ciężaru ciała. Natomiast jeśli one wiotczeją i słabną, kręgosłup staje się bardziej obciążony, co może doprowadzić do uszkodzenia dysku i napadu rwy kulszowej.

Mięśnie brzucha są słabe u ludzi, którzy spędzają dużo czasu siedząc. Ich regularne wzmacnianie jest więc bardzo ważne.

Wbrew pozorom wzmacnianie mięśni brzucha nie jest proste i wiele osób popełnia błędy prowadzące do bólu pleców. Przed rozpoczęciem ćwiczeń warto jest  skonsultować się ze specjalistą. Niektóre akcesoria treningowe są specjalnie zaprojektowane, aby wzmacniać mięśnie brzucha w bezpieczny i efektywny sposób.

Utrzymywanie prawidłowej masy ciała

Im większy ciężar musi dźwigać kręgosłup, tym większe ryzyko rozwinięcia się rwy kulszowej oraz innych chorób kręgosłupa. Dotyczy to zwłaszcza osób, które przytyły szybko i znacznie. Kręgosłup nie może się wtedy przystosować do nowego obciążenia co może się skończyć rwą kulszową.

Aktywność fizyczna

Rwa kulszowa jest z reguły rezultatem schorzeń krążka międzykręgowego. Jego zdrowie zależy od sposobu w jaki kręgosłup jest użytkowany. Podczas siedzenia, zwłaszcza w nieprawidłowej pozycji dochodzi do nadmiernego nacisku na jedno miejsce dysku. Może to prowadzić do jego osłabienia i powstania przepukliny. Dla zdrowia dysku potrzebne jest działanie sił, jakie są generowane na przykład podczas chodzenia. Umiarkowana aktywność fizyczna ma ogromne znaczenie dla profilaktyki rwy kulszowej, dlatego należy o niej pamiętać każdego dnia.